Met grote ogen en verbazing stond ze voor me: “Heb je het al gezien? Die locatie? Pooh zeg, sjiek de la friemel. Er komt ook een externe van een bureau. Mag ik eerlijk zijn?? Ik zou zo graag willen dat we aan de slag gaan met de praktijk en niet weer iets nieuws of workshops met van die kaartjes.”

Een gesprek dat ik in meerdere organisaties met meerdere medewerkers heb gehad. Destijds vond ik het soms best lastig. Hoe kon ik hier het beste op reageren? HR adviseur is een superleuke functie. Op dit soort momenten ook weleens uitdagend. Als schakel tussen het management en medewerkers, er voor beide horen te zijn, zonder oordelen of belangen. Wel met advies en support die gevraagd wordt.

Als HRM adviseur weet je meestal dat het management heel bewust heeft nagedacht over een richting en stappen om verder te komen, het werk goed en leuk te houden en de gewenste doelen te behalen. Daarvoor organiseerden ze dus onder andere studiedagen en heidagen.

Aan de andere kant de medewerkers, die graag met het management om de tafel willen om het te hebben over de praktijk waar ze tegenaan lopen. Gezien willen worden, het willen hebben over dat wat niet werkt, dat wat wel werkt. De ideeën die er zijn uitspreken en kijken waar een vervolg en dus verbetering aan geven kan worden. Er zit vaak wel een verschil tussen waar de medewerkers staan en waar het management wil dat ze staan. De stappen die naar de toekomst worden uitgedacht zijn dan niet altijd de stappen die medewerkers in beweging brengen. Hoe mooi is het als we daar meer een bruggetje voor kunnen maken?

Wat de meeste organisaties doen

Niet onbekend op studie- of heidagen zijn sprekers die in een uur heel inspirerend hun succesverhaal komen vertellen. Of een leuke workshop of workshop(s) van maximaal een paar uur. Heidagen met een dagdeel inhoudelijke thema’s, brainstormen en teambuilding. De eendagsvliegen waarvan de inspiratie na een week meestal is verdwenen. Het vlammetje was even een steekvlam, maar was voor korte duur.

Er wordt nog steeds op deze manier en in deze vorm gewerkt. De opbrengsten liggen nogal eens anders dan vooraf bedoelt. Deze manier van werken is dan toch niet helemaal wat past bij de organisatie, hoe deze wil zijn en wil werken.

Wat je niet wil als medewerker en management

In ieder geval niet hetzelfde doen als anderen. Wel doen wat echt past wat energie en mooie resultaten geeft. Wat vooral wordt gedaan: Een dag met elkaar overleggen en praten over, een korte workshop, naar externe sprekers luisteren, sociaal wenselijke antwoorden krijgen bij een oefening -omdat wat verwacht wordt inmiddels bekend is-. 

Kom in actie om echt iets unieks, iets dat je onderscheid als organisatie, dat wat het verschil maakt te laten ontstaan. Gaan voor een gezamenlijke stap, idee, vooruitgang vanuit waar je staat naar vooruitgang willen vanuit intrinsieke motivatie. Stappen en doorstappen. Dat betekent weken en maanden later ook nog aan werken, beter maken en vooruitgang. Gaan voor manieren die (steeds) minder moeite kosten en echt iets oplevert. Werken aan een gezonde uitdaging in een omgeving waar medewerkers durven proberen, gaan toepassen en zo daadwerkelijk vooruit komen. Kort samengevat:

Cut the crap & DO IT your way

Kapitaal gebruiken

Medewerkers zijn het kapitaal van de organisatie in meerdere opzichten. In ieder geval een kapitaal aan kennis, ervaring en dus mogelijkheden en ideeën. Maak het verschil door medewerkers in te zetten op wat ze goed kunnen. Geef mogelijkheden zodat ze zich ontwikkelen en zich laten zien. Wees zeer kritisch in het investeren in iemand buiten de organisatie. Zorg dat het past en meer oplevert dan het kost.

Voorbij eendagsvliegen

Maak een brug met ‘Anders Durven Doen’. Voorbij de eendagsvliegen. Gaan doen op de eigen manier. ‘Anders Durven Doen’ is (weer) ontdekken wat je eigen manier is. Het goede wat echt past behouden en beter maken. Energieker en fitter werken met meer succes!

Wil je gratis geïnspireerd worden en weten wanneer er een nieuwe blog uit deze serie online staat meld je dan hier aan.