Ken je dat? Dat doel wat je wil behalen, dat beeld wat je in je hoofd hebt van hoe het moet worden echt haalbaar is? Helaas is daar dan ook de realiteit die het je met regelmaat heel lastig maakt. Je werkt een uurtje langer, neemt je werk mee naar huis, zorgt dat je er picobello uit ziet. Elke dag heeft eigenlijk 24 uur te weinig. Van binnen voel je stress en opgebrand, maar hé gelukkig kan niemand er iets van vinden en heb je toch laten zien dat je het heel goed doet.

Perfect levert veel op…

Leidinggevenden die niet veel aan te merken hebben op het werk, deadlines die gehaald worden en goede functionerings- en beoordelingsgesprekken. Thuis het huisje netjes en schoon, strakke planningen, zodat de kinderen op tijd bij hun sport en clubs zijn. Vrijwilligerswerk doen we er ook nog bij. Mooi toch, anderen zijn tevreden en blij met je. Dus wat wil je nog meer?

Wat wil je nog meer…

Nou misschien dat het gewoon oké is als het soms gewoon niet lukt, dat je als je werkdag erop zit kan accepteren dat je je best hebt gedaan en het goed genoeg is voor die dag. Dat het meer dan oké is om gewoon even te niksen en te relaxen.

Perfectionisme is hartstikke vermoeiend en eigenlijk doe je de dingen niet omdat je het zelf wilt, maar omdat je denkt dat anderen dat van je verwachten. Perfectionisme heeft te maken met schaamte. Je probeert jezelf te beschermen tegen het gevoel dat er iets niet goed aan je is.

Door de lat heel hoog te leggen, het nooit goed genoeg te vinden, leg je jezelf een onmogelijke standaard op. Je bent heel streng voor jezelf, gaat maar door, raakt oververmoeid en overprikkeld. Stress, vermoeidheid, ontevredenheid en burn out kunnen gevolgen zijn van perfectionisme.

Wat is perfectionisme

Als ik er perfect uit zie, perfect werk lever en perfect leef heb ik veel minder last van kritiek, cynisme en schuld. Perfectionisme zit aan het stuur als we kwetsbaar zijn voor schaamte.  Schaamte is het gevoel, dat er iets niet goed aan je is. Als het perfect is dan hoef je dat gevoel niet te voelen. Perfectionisme kan een pluspunt zijn, tenslotte is het best wel heel handig voor je omgeving. Je trekt werk naar je toe, doet een stapje harder en de deadlines worden gehaald, maar hoe voel jij je echt van binnen? Wat vind je van de keerzijde, dat mensen niet de echte jij leren kennen en dat je als teveel, dwangmatig en controlfreak wordt ervaren? Want als het nooit goed genoeg is voor jou, zijn en doen de mensen in je omgeving het ook nooit goed genoeg. Hoe afstotend en vermoeiend is dat voor hen?

Wanneer perfectionisme aan het stuur zit, dan is schaamte de bijrijder die de route bepaalt en angst de irritante passagier achterin die zich overal mee bemoeit.

Verschil tussen perfectionisme en ‘gewoon’ goed willen presteren

Wat is dan het verschil tussen perfectionisme en goed willen presteren? Bij perfectionisme vind je het dus belangrijk wat anderen van je denken. Het heeft dus alles te maken met je mindset. Je wil jezelf bewijzen, laten zien wat je kan of waarvan je denkt dat je het zeker moet kunnen. Perfectionisme mist realiteitstoetsing. De realiteit van het accepteren dat je werkdag om is, je je best hebt gedaan voor die dag, maar er meer niet in zat. Je accepteert dat je staat waar je staat en het goed genoeg is.

Bij de drive om zo goed mogelijk te presteren ligt te de focus op iets anders. Je wilt de beste zijn die je kan zijn, voor jezelf en niet om wat anderen er van kunnen vinden. Als je dan een dag minder hebt gepresteerd dan dat je vooraf graag had gewild, dan kan je dat accepteren. Ook dan kan er teleurstelling zijn, maar je bent realistischer en minder streng voor jezelf: ‘Wat ging er vandaag niet goed, wat kan ik daarvan leren waardoor het morgen vast weer beter gaat’. Je gaat niet harder werken om het vervelende gevoel weg te werken. Je accepteert het, leert en zoekt vervolgens naar een invulling die past bij wat jij op dat moment nodig hebt. De één heeft het nodig om lekker te gaan sporten, de ander wil alleen zijn met een goed boek. Het gevoel is er en is oké.

Perfectionisme sterke eigenschap?

Mocht het nu nog niet helemaal helder zijn waarom perfectionisme geen sterke eigenschap is:

  • Je beleeft minder plezier bij wat je doet, want het is nooit goed genoeg
  • Je bent dwangmatig en wilt de controle houden en verliest daardoor juist verbinding met anderen
  • Verantwoordelijkheden bij een ander laten (loslaten) kan niet, want dan gaat het vast minder goed
  • Veroorzaakt dikke stress
  • Je kan niet doen wat je wilt doen, het eerste wat je vaak laat lopen is goed zorgen voor jezelf
  • Je wilt het altijd in 1x goed doen, als je geen fouten maakt leer je ook niet
  • Je wilt laten zien dat het vanzelf gaat, dat het geen moeite kost, hierdoor krijg je minder de waardering die je juist graag wilt hebben van anderen

Wat is het voordeel van loslaten van perfectionisme en gaan voor zo goed mogelijk willen presteren:

  • Je wilt leren, het is niet erg dat niet alles in 1x lukt
  • Meer tijd om leuke dingen te doen
  • Je presteert uiteindelijk vaak beter, doordat je fouten mag maken, hier van leert en zo nog beter je werk kan doen
  • Minder stress
  • Betere samenwerking met anderen
  • Energieker en meer in balans werken en leven
  • Mensen in je omgeving kunnen je nog steeds ‘te’ vinden, maar daar heb je dan geen last van

“Je kan niet je dapperste zelf zijn als je leeft naar wat mensen kunnen denken van jou”

Loslaten

Loslaten van perfectionisme gaat niet van de één op de andere dag en zal zeker niet perfect gaan. Het is trainen en werken aan je mindset. Er zijn voldoende oefeningen voor te vinden, kan je een hulp gebruiken bij het beklimmen van de trap naar je hoge lat? De coaching van Rightinplace helpt je hierbij.

Loslaten betekent niet ‘ik voel me niet meer betrokken’, maar ‘ik kan het niet meer voor de ander doen’.

Loslaten is niet mezelf losmaken, maar het besef dat ik een ander niet kan besturen

Loslaten is niet een ander tegen je gevoel in iets toestaan, maar hem of haar laten leren door te ervaren

Loslaten is je gevoel van machteloosheid toestaan, want het resultaat is niet alleen van mij afhankelijk

Loslaten is niet een ander willen veranderen of hem de schuld geven, maar het beste van mezelf maken

Loslaten is niet meer zorgen voor, maar zorg hebben om

Loslaten betekent niet meer vasthouden, maar steunen

Loslaten is niet oordelen, maar de ander de kans geven zichzelf te zijn

Loslaten betekent niet meer alles willen regelen, maar jezelf en anderen de kans geven de waarheid onder ogen te zien

Loslaten betekent niet ontkennen, maar jouw werkelijkheid aanvaarden

Loslaten betekent niet langer willen schelden of twisten, maar eigen tekortkomingen onder ogen durven zien

Loslaten is niet alles naar je hand willen zetten, maar elke dag nemen zoals die komt en daar plezier in hebben

Loslaten is niet iedereen bekritiseren en bedisselen, maar zelf proberen te zijn waar je van droomt

Loslaten is niet het verleden betreuren, maar groeien en leven naar de toekomst

Loslaten is minder vanuit angst leven en meer vanuit liefde

× Stuur een bericht