Het wordt een tijd waarin je stresspieren traint schreef ze me. Het beeld van Popeye op hakken plopte op en we konden het niet meer loslaten. “Popeye op hakken kan haar hart ophalen” en wat had ze gelijk. Hoe rot de situatie ook was, wat was het ok om gewoon even goed te kunnen lachen in deze stressvolle situatie.

Stress vermijden is niet de snelle oplossing

Omgaan met stress moet toch lukken als je weet hoe het zit met stress, als je weet wat er gebeurt in je brein, hoe het zit met neurotransmitters, hormonen, waarom en op welke manieren je ermee kan omgaan en weer in balans komt. En als je dan ook nog het geluk hebt dat je tijdens opleidingen en coaching veel oefeningen heb gedaan én er ook in de dagelijkse praktijk veel mee te maken hebt, moet het toch makkelijk zijn. Dus moet ik toch goede tips en trucs hebben geleerd om mijn stress te verminderen en weer snel relaxed en ontspannen door het leven te gaan.

Stress uit ons leven willen bannen is stressvol

In de praktijk bleek ook deze situatie weer een nieuwe uitdaging. Het liefst wil ik altijd zo snel mogelijk van dat ongemakkelijke gevoel van stress af, heppiedepeppie door het leven gaan en er van genieten, doen of de stress er niet is en weer door. Dat middenstuk van de worsteling en ermee dealen slaan we in ons verhaal, maar ook in de werkelijkheid graag over om direct naar het kwam goed en ze leefde nog lang en gelukkig einde te gaan.

Dat stuk voor het happy end moeten we door en is er. De manier waarop kan je wel verschillend mee omgaan. Om met stress te dealen helpt het om anders te gaan kijken naar stress. Jezelf kennen en snappen wat er bij jou gebeurt, helpt om beter met stress te kunnen dealen. Inderdaad mee te dealen, want we kunnen stress niet uit ons leven bannen. Dus anders kijken naar stress is niet herzelfde als stressloos door het leven te gaan. Stressloos door het leven kan gewoon niet. Dus laten we stoppen met proberen stress uit ons leven te bannen, want dat wordt het pas echt stressvol. Want even eerlijk en alle geweldige tips en zelfhulpboeken respecterend, negatieve of chronische stress loslaten lukt gewoon niet even. Het kan wel beter en makkelijker gaan door er anders naar te kijken, waarschuwingssignalen te herkennen en er anders mee om te gaan.

Het blikje spinazie als turbo oplossing

Het liefst wilde ik dat vervelende gevoel van negatieve stress zo snel mogelijk weer weg hebben. Doen of het er niet is en door. Zoals Popeye die een blikje spinazie neemt en dan even snel de problemen aangaat en oplost en gelukkig weer verder gaat. Ik probeer het nog wel eens, zeker in het begin als ik de juiste signalen negeer en denk ik kan nog wel even meer, ik werk dan dat blikje spinazie binnen en ga gewoon door. Ik zet dan een prachtig masker op, bouw een muur, zodat ik de signalen buiten kan houden en door kan gaan. Ik ben toch zeker geen watje. Totdat ik ‘m herken. Dat is meestal op het punt dat ik mijn batterij snel leeg voel lopen en niet lekker in mijn vel zit. Dus ondanks wat ik weet en heb geoefend trap ik regelmatig in mijn eigen valkuil.

Inmiddels weet ik dat dat deze manier van reageren zorgt voor meer negatieve stress, omdat ik mezelf niet meer ben en dat masker en doen wat verwacht wordt dan veel te hard werken is. Toch heb ik stress nodig. Zonder stress word ik niet uitgedaagd om nieuwe dingen te gaan doen, om deadlines te halen en mezelf uit te dagen en in te zetten.

Stop met het verbannen van stress uit je leven

Stress is dus niet een ding wat je even kan wegpoetsen of proberen te verbannen uit je leven. Het gaat om het leren omgaan met stress. Jezelf leren kennen en veerkracht opbouwen, grenzen kennen en weten wanneer en wat je nodig hebt om te herstellen.

Zonder stress geen leuk leven

Stress heeft een negatieve lading gekregen. Als iemand het over stress heeft, wordt meestal niet gezegd, o gaaf dat betekent dat je leert, dat je net even meer kan dan wanneer je geen stress hebt. Als je stress hebt is er ruimte voor ontwikkeling en groei. Dat is namelijk zo, zonder stress geen vooruitgang. Het gaat pas fout wanneer het negatieve en chronische stress wordt.

Stress is in 1e instantie gunstig

Iedereen heeft een stressysteem. Door een stressoor (iets wat stress in gang zet) komt er direct een reactie op gang in ons lijf en brein. Het is een reactie in sneltreinvaart, die er eigenlijk is voor noodsituaties en echt gevaar. Vroeger had je het nodig om te overleven, een reactie om te je beschermen tegen een tijger die opeens voor je neus stond. In onze huidige samenleving kan ons stressysteem meer een last zijn omdat er veel meer stressoren zijn dan vroeger. We worden dagelijks blootgesteld aan vele prikkels die ons stressysteem in werking zetten. Bijvoorbeeld ’s ochtends in de file staan, of een overvolle trein, of die collega die je niet altijd goed begrijpt en dat je irriteert.

Stress ontstaat wanneer een adequate reactie niet meer mogelijk is. Je komt in een stand van hoge paraatheid, maar je kan dit niet omzetten in gedrag. Het is dus een waarschuwingssignaal. Je alertheid wordt verhoogt en je bereid je voor op een reactie om de effectiviteit van je gedrag te optimaliseren of gevaar af te wenden. Dus als je het zo bekijkt is stress in 1e instantie niet ongunstig. Het kan je in veel situaties helpen om verder te komen. Sporters, musici en artiesten gebruiken het juist. Ze zijn erbij gebaat om alert en scherp te zijn en gebruiken het om optimaal te presteren.

In de meeste gevallen neemt stress vanzelf weer af. Je past je er aan aan en raakt er aan gewend. Bijvoorbeeld de file elke ochtend op de heenreis naar je werk kan in het begin voor veel stress en onrust zorgen, maar na een poos raak je eraan gewend. Waar er geen gewenning is of we geen succesvolle reactie hebben kan het permanente gevoelens van onvrede geven, het welzijn aantasten of zelfs ziekmakend zijn. Dan hebben we het over negatieve of chronische stress.

Jouw stresssituatie

Neem bijvoorbeeld een situatie op het werk waar je nu stress van ervaart. De kans is groot dat deze situatie een situatie is waarvan je het gevoel hebt dat je er geen invloed op hebt en er geen controle over hebt. Als je ervaart dat je gedrag of reactie geen effect heeft, ga je je afvragen waarom het toch niet lukt, je voelt het als falen en dat zorgt voor het ervaren van nog meer stress.

Stress je komt er echt nooit vanaf, maar het kan wel positiever worden…..

Stress is een terugkerend iets in ons leven. Dus alle tips over wat je moet doen om geen stress te hebben in je leven werken uiteindelijk niet. Hoe harder je je best doet om het uit je leven te bannen, hoe meer je teleurgesteld zal zijn en er gestresster door wordt. Door anders naar stress te kijken en er mee om te gaan i.p.v. het weg te willen duwen heb je er wel minder last van en krijg je er meer invloed en controle op. De stress is shit, maar kan je gaan gebruiken als mest om te groeien, het gebruiken om alert en scherp te zijn, of veerkrachtiger mee om te gaan.

Ervaren, voelen, leren, evalueren, oefenen en weer het cirkeltje rond

Veerkracht opbouwen om ermee om te gaan. Flexibeler worden, accepteren en loslaten. Mooie woorden allemaal, wat nog mooier is, is om het zo te kunnen ervaren en zien. Voor het ze leefde nog lang en gelukkig zit dus het belangrijkste verhaal, het vallen en opstaan en tijd, tijd om te leren, voelen en gaan ervaren. Snappen wat wanneer gebeurt, oefenen en ervaren en zo stapje voor stapje verder komen. Niet vechten tegen stress, maar anders kijken naar stress, ervaren dat je er beter mee om kan gaan en het dus minder snel negatief en chronisch wordt. Het waarschuwingssignaal herkennen en weten wat je dan mag gaan doen voor jezelf.

Omgaan met stress kost dus tijd, het is niet het lezen van een zelfhulpboek en je bent minder gestresst voor de rest van je leven. Het is niet een blikje spinazie openen trekken en weer volle kracht vooruit. Het is ervaren, voelen, leren, evalueren, oefenen en weer het cirkeltje rond. En langzaam gaat het beter, vind je de energie, het positieve en jezelf weer terug.