Er zijn mensen die hebben een niet goed genoeg broek. Een broek waarvan ze vaak niet door hebben wanneer ze deze aan hebben. Het is een broek gemaakt door de ‘doe niet zo raar’, ‘stel je niet zo aan’, ‘doe niet zo soft’, ‘ je huilt zo snel’, ‘gedraag je nou eens’, ‘zo hoort het niet’ ‘je bent altijd aanwezig’ en ‘je bent zo gevoelig’ zinnetjes. Zinnetjes die niet heel regelmatig hebben geklonken dat het een waarheid is geworden.

Die zinnetjes worden nog steeds bijna ongemerkt gezegd door hun eigen gedachten. Heel slim en lijken heel waar. Bijvoorbeeld op het moment dat die promotie op het werk aan de neus voorbij ging. Het lag niet aan de inzet en was echt de juiste persoon was voor die functie…maar de promotie ging aan de neus voorbij. Dus het zal wel liggen aan het ‘te aanwezig zijn’, of ‘door mijn emotionele reacties lijk ik zwak’ ….(vul jouw zinnetje maar in). Zo zijn er veel situaties te bedenken waar: ‘zie je wel, dit ging niet omdat je….bent’ bij past.

Eerder schreef ik al een blog over rejection sensitivity, daar schrijf ik ook dat de ene persoon er gevoeliger voor is dan andere. Hoogsensitieve en hoogbegaafde mensen herkennen zich vaak in kenmerken en uitleg over rejection sensitivity. Het is echter geen kenmerk van hoogsensitiviteit, daarom deze tweede blog hierover.

Mocht je de andere blog niet hebben gelezen, rejection sensitivity is in het kort een angst voor afwijzing als gevolg van bepaalde ervaringen en omstandigheden in het verleden. Een hoogsensitief persoon is er gevoeliger voor doordat deze een diepere verwerking van prikkels heeft.

Rejection sensitivity en een hoogsensitief persoon

Wanneer een hoogsensitief persoon in een veilige omgeving is opgegroeid met voornamelijk positieve ervaringen dan kan het heel goed zijn dat ze zich niet herkennen in rejection sensitivity. Ze herkennen zich ook niet in andere problemen waar je veel over leest op internet als je zoekt op hoogsensitiviteit.

Deze hoogsensitieve personen herkennen zich eerder in kenmerken als het diepere doordenken, zien wat iemand nodig heeft, details die je opvallen wat anderen niet zien, goed en uitgebreid verbindingen kunnen leggen, out of the box denken en maken gewoon gebruik van deze kwaliteiten. Ze zoeken pas op kenmerken van hoogsensitiviteit als iemand ze er op wijst of als ze ontdekken als als ze merken dat niet iedereen zo ‘werkt’. Hoogsensitiviteit is an sich dus helemaal geen issue, het levert juist kwaliteiten op die heel waardevol zijn in het werk.

Je kan het ook vergelijken met iemand met rood haar. Rood haar is net als hoogsensitiviteit gewoon een kenmerk van iemand. Je hebt rood hoor of je hebt hoogsensitivititeit. Nu is rood haar wat makkelijker te zien, maar ik maak deze vergelijking om aan te geven dat je een kenmerk kan hebben wat een groot deel van de mensen om je heen niet heeft. Rood haar hebben is helemaal geen probleem. Het wordt pas een probleem als telkens benoemd wordt dat je ‘anders’ bent omdat je rood haar hebt. Of ermee gepest wordt, omdat het iets is wat anderen niet kennen.

Bij rejection sensitivity kunnen gedachten als ik ben niet goed genoeg, dat kan ik niet, ze vinden me niet ok of leuk, als je ze ook nog diepgaand verwerkt gekoppeld worden aan heel veel verschillende situaties en gedachten. Er worden niet altijd reële lijntjes gelegd. Meer hierover schreef ik in deze blog over rejection sensitivity.

Het kan anders

Rejection sensitivity kan stress, negativiteit en het gevoel niet oké te zijn oproepen. Hierdoor vallen mensen vaak terug op de ‘automatische piloot’. Dat is precies het gedrag wat ze eigenlijk niet willen en meer last van hebben dan dat ze het op de langere termijn helpt. Ze willen dat die niet goed genoeg broek in de kast blijft hangen. Het mooie is dat dat kan. Het is mogelijk om een switch te maken en de negativiteit, jezelf niet goed genoeg vinden, het gevoel hebben er niet bij te horen en het missen van waardering niet langer jouw leven te laten bepalen. Door nieuwe positieve overtuigingen, gedachten en ervaringen toe te gaan voegen is er ontwikkeling mogelijk in de gewenste richting. In een coachtingstraject van zes maanden werk je aan het krijgen van een realistisch zelfbeeld vanuit eigen-waarde, talenten die energie geven kennen en hanteren en verlangens helder hebben. Dit alles vanuit een mindset waaruit positieve gevoelens, gedachten  ontstaan en veerkracht kan worden getraind:

  • Jezelf oké vinden, ook fouten maken wordt minder erg;
  • Je gaat meer van jezelf durven laten zien en het is prima als anderen dat anders zouden doen;
  • Je gaat meer ruimte durven innemen en kansen krijgen waarbij je niet harder hoeft te werken;
  • Je kan steeds minder last hebben van (de reactie van) anderen.

Gun jezelf de ontwikkeling naar positiever en meer ontspannen kunnen werken en leven. Echt jezelf zijn en hoogsensitiviteit niet als last ervaren, maar zien dat het een van de vele eigenschappen is die je hebt. Dat die combinatie waardevol is en van meerwaarde is.

× Stuur een bericht