We leven in een kwetsbare wereld en we leren daar niet constructief mee om te gaan. Kwetsbaarheid verdoven is wat we vooral zijn gaan doen. Maar je kunt je emoties niet selectief verdoven, als je nare emoties verdooft, verdoof je ook je fijne emoties. Je kunt niet zeggen: “hier zijn de nare dingen”. Hier is kwetsbaarheid, hartzeer, schaamte, angst teleurstelling en dat wil ik allemaal niet voelen. Als je die niet wilt voelen mis je ook je vreugde, dankbaarheid, trots en geluk. Dan voel je je ellendig en zoek je naar een doel en betekenis.

Het idee van flexibiliteitsoefeningen, is dat je leert om gevoelens op te zoeken die je normaal uit de weg gaat, zoals afkeuring van anderen op te zoeken, frustratie ondergaan of ‘afwijzing uitlokken’. Het is een beetje anders dan leren dat ‘gewoon maar doen’ maakt dat je niet dood neervalt. Dat je een presentatie of iets anders engs echt wel ‘zal overleven’. Het is aan de slag gaan met de gevoelens die daaronder liggen. Het is de bezorgdheid loslaten over wat andere mensen van ons vinden en niet langer gedwee doen wat normaal is. Het is frustratie opzoeken; zodat je leert tegen zaken te kunnen die je als vreselijk ervaart. Het is afwijzing opzoeken, zodat het niet langer vreselijk is als er een fout is gemaakt of doelen niet worden behaald. En het is afwisseling opzoeken, zodat je leert ‘schakelen’ en sneller weer oké bent wanneer niet alles gaat zoals jij dat wilt.

Oefening Flexibiliteit

Durf je het aan om de komende twee weken eens bij te houden en jezelf daarbij telkens de vraag te stellen: ‘waarom eigenlijk (niet)?’. Wees je bewust dat je gedachten uitgaan naar tekorten of belemmeringen (te weinig slaap, te weinig tijd, te weinig geld, te veel andere belangrijke zaken, te veel dingen die de wereld van je vraagt) of naar mogelijkheden en overvloed. Een paar voorbeelden:

  • Wat was je eerste gedachte toe je vanochtend wakker werd en wat zegt je dat?
  • Is je werkplek op orde of slingeren er dingen rond die je afleiden? Waarom liggen die er nog?
  • Welke dingen staat er al weken (maanden, jaren) op je to-do lijst en waarom? En waarom eigenlijk?
  • Welk gesprek met jezelf komt steeds terug zonder dat je het oplost?

We gaan opzoek naar de allerkleinste verandering. Welke overtuiging van jezelf, welke ‘zo ben ik nu eenmaal’ zou je eens aan willen gaan? Zonder te snoozen opstaan? Je tandenborstel terug zetten waar hij hoort i.p.v. waar je staat? Je sokken in de mand doen i.p.v. ernaast? Je jas ophangen aan de kapstok i.p.v. over de stoel? Elke keer dat je een deur open doet of een slokje drinken neemt, 3x rustig inademen? Doordat je je gaat richten op de meest kleine veranderingen gaat het dus niet om ik ga 3x  per week sporten, maar ik druk elke dag 1x op tegen de muur, of doe 1x een crunch/buikspieroefening. Wat kun jij doen zonder dat het moeite kost, maar wat er wel voor gaat zorgen dat je anders naar jezelf gaat kijken?

Welke kleine veranderingen zou ik kunnen doorvoeren? Waar begin ik mee?

× Stuur een bericht