Oefening jouw talent ontdekken

Talent is dus datgene wat voor jou van zelfsprekend is en wat anderen zien als bijzonder en waar ze zelfs met een tikkeltje jaloezie naar kunnen kijken. Het schijnt door in wat je doet. Niet alleen in je werk, maar ook privé zijn je talenten goed zichtbaar. Je mag je talenten gaan uitvragen aan de mensen die dicht bij je staan. Dit kunnen de mensen in je supportgroep zijn, maar ook anderen met wie je hebt gewerkt.

De mensen aan wie jij het gaat vragen kunnen je helpen om jezelf beter te leren kennen. Als je het hen vraagt, voelt het soms alsof je vist naar complimentjes, maar het mooie is dat wanneer je dit vraagt, mensen vaak ook echt proberen om een eerlijk en open antwoord te geven. Als je dit voor het eerst doet kan je dus antwoorden krijgen waarvan je denkt: ‘ja, duh, dit doet toch iedereen?’ Dat kunnen nu juist je grootste talenten zijn die jij niet (meer) ziet! Die eigenschappen zijn vaak zo natuurlijk dat je ervan uit gaat dat iedereen deze heeft.

Stap 1: Maak een lijst van degenen die je wilt vragen naar je talenten schrijf ze op in je werkboek

Het gaat om mensen die je vertrouwt en liefhebt, mensen die je kunt bellen op elk moment van de dag met een dilemma, mensen die stukken voor je reizen om je te helpen. Zelfs als je hen niet heel vaak spreekt, zij zijn de vrienden die er altijd voor je zullen zijn, zoals jij er ook voor hen zult zijn.

1.

2.

3.

4.

5.

Stap 2: Vraag deze mensen; ‘waarom ben je bevriend met mij?’

Het kan zijn dat ze je in eerste instantie niet begrijpen. Wellicht kijken ze je perplex aan en vragen ze wat je precies bedoelt. Zo van ‘we zijn al voor eeuwig vrienden, wat bedoel je precies?’ Geef ze daarom wat meer context. Vertel hen dat je een oefening doet waarin je meer over jezelf mag leren en dat het zou helpen wanneer zij antwoord proberen te geven op deze vraag. Help hen om het antwoord te vinden op deze vraag. Gevoelens komen uit het limbische brein, een deel van onze hersenen waar we geen woorden maar enkel beelden kennen. Het kan dus lastig zijn om het in woorden te vangen. Leg ze niets in de mond maar vraag wat ze er precies mee bedoelen als ze een woord benoemen.

Stap 3: Blijf luisteren.

Waarschijnlijk zeggen je vrienden dingen als ‘ik weet het niet, dit is een moeilijke vraag’. Wees dan stil, blijf luisteren en laat hen zoeken naar de juiste woorden. Blijf rustig wachten. Uiteindelijk zullen ze gaan praten over zichzelf. Er komen dan dingen als ‘ik voel me bij jou..’, ‘jij geeft me het gevoel dat…’, ‘wanneer ik bij je ben dan..’ Het kan zijn dat je een emotionele reactie krijgt op de dingen die ze teruggeven. Kippenvel of een diep gevoel van verbondenheid komt vaak voor. Dit betekent dat ze teruggeven wat er zo goed voelt!

Stap 4: Verhelder

Omdat je dit gesprek waarschijnlijk nooit eerder met deze vriend hebt gehad, is het belangrijk om nieuwsgierig te blijven naar dingen die zij delen en vragen te stellen over wat zij bedoelen. Bijvoorbeeld als je vriend aangeeft ‘dat het goed voelt om bij je te zijn, dat zij zich geaccepteerd voelt’ dan kun je vragen naar wat de ander precies bedoelt met ‘voelt goed’.

Nu kan het zijn dat je een antwoord krijgt als; ‘geen idee, het voelt rustig, denk ik. Het maakt niet uit hoe gestrest ik ben, bij jou voel ik me relaxter’. Dat is dan is weer een gelegenheid om door te vragen. ‘Dus als je bij mij bent, ongeacht hoe gestrest je bent, dan vergeet je je zorgen?’ ‘Nou nee’, vertelt je vriend je dan mogelijkerwijs, ‘niet precies. Ik voel meer dat mijn zorgen er eigenlijk minder toe doen wanneer ik ze met jou bespreek. Dat er andere dingen belangrijker zijn in het leven. Jij geeft me perspectief.’  Dan kun je dit samenvatten door terug te geven ‘dus omdat ik je help om zaken in perspectief te zien voel jij je een stuk relaxter’. Wanneer je de juiste woorden teruggeeft, zal je vriend aangeven ‘precies! zo is het!’ Dit is de zin die jij vervolgens op wilt schrijven zodat je hem kunt onthouden.


Stap 5: Competenties/vaardigheden pinpointen

Zoek naar competenties/vaardigheden in de lijst en kijk of jullie samen kunnen ontdekken welke competentie er is gevonden. Onderzoek of je erachter kan komen waarom je de competentie makkelijk eigen hebt gemaakt en waarom je sommige competenties en vaardigheden misschien heel lastig vond om te ontwikkelen. Schrijf de competenties en vaardigheden op in je werkboek.

Stap 6 : Vergelijk

Vergelijk tot slot de aantekeningen die je hebt gemaakt in de verschillende gesprekken en ontdek dat ze wellicht vergelijkbare dingen over je zeggen.  Schrijf ze op en stuur ze uiterlijk twee dagen voordat we elkaar zien naar me door.

× Stuur een bericht