Oefeningen Shame attacking

Shame Attacking is bedacht door Albert Ellis, de grondlegger van RET. Hij heeft zelf ook veel van deze oefeningen gedaan met de uiteindelijke bedoeling om de bandwijdte waarin je je sociaal gezien comfortabel kunt bewegen gaat verbreden.

De dingen die je doet zijn niet ontworpen om je te mengen in het leven van andere mensen, hun gevoeligheden of veiligheid. Ze zijn er om je te leren je eigen keuzes meer te durven maken en jouw positie in te nemen. Ja het is netjes om iemand een bericht te sturen als die jarig is, nee het is niet verplicht. Het maakt je niet minder mens als je eens iets vergeet, of omdat je een ander niet had zien aankomen. Rust krijgen in sociale situaties brengt je energie en plezier, omdat je niet nodeloos energie kwijtraakt aan je zorgen maken om wat anderen mogelijk zouden kunnen denken of vinden. Het kan echter voorkomen dat je met een oefening iemand anders ongemak bezorgd. Dat is prima. Vaak is in het leven overlast de prijs die jij of een ander betaalt wanneer we te maken hebben met elkaar. Een realiteit om geaccepteerd te worden.

Het zijn geen makkelijke oefeningen en niet direct aan te raden bij ernstige sociale angst. Wanneer je aan de slag wilt je niet meer zoveel aan te trekken van wat anderen vinden. Wanneer je liever geen conflicten hebt en angst hebt voor afkeuring is dit zeker de moeite waard om te proberen. Het doel is om je te laten ervaren dat de gedachten en overtuigingen die je hebt je beperken en er niet iets ergs gebeurt als je bent wie je bent, een keer iets vergeet of anders kleed dan anderen.

Overtuigingen die je kunnen beperken:

A Ik moet worden goedgekeurd door belangrijke anderen.

B Ik kan niet tegen de lastige momenten van het ‘doen wat ik echt wil’, wanneer er subtiele druk van anderen wordt uitgeoefend om iets anders te doen of te zeggen.

C Ik moet ervoor zorgen dat anderen mij niet als vreemd of raar zien.

D Ik dien geliefd te zijn en mee te gaan met de groep, zelfs als ik geneigd ben om iets anders te doen.

Er wordt dan ook aangemoedigd dat je in de eerste plaats van jezelf gaat houden. Onvoorwaardelijke zelfacceptatie heet dat in RET. Deze vorm is niet gebaseerd op de acceptatie van anderen. Niet dat dit niet mag, het is vaak goed en voordelig als dit er ook is. De acceptatie van anderen kan in de weg staan van zelfsturing en onze persoonlijke langetermijndoelen. Als jij als persoon gevoelig bent voor schaamte en de neiging hebt ongemak te vermijden, dan zul je deze moed-spieren de rest van je leven mogen blijven trainen. Doe je dat niet, dan zal het effect ervaar langzaam wegebben.

De vuistregel bij de oefeningen is dat als je voelt dat je schaamte of ongemak voelt opkomen, er een kans voor het grijpen ligt om ermee te oefenen. Doe het echter alleen wanneer je een ander niet kwetst, het niet illegaal is :-), het niet tegen je eigen doelstellingen (waarden) op de langere termijn ingaat en je het gevoel hebt dat je je verstand gebruikt. Jij bent niet verantwoordelijk voor de gevoelens van anderen. Het doel is nooit een ander te bevreemde, maar om jezelf te bevrijden.

Deze opdrachten kan je doen om te oefenen. Je moet ze echt doen, het denken hoe het zou zijn gaat je niet helpen.

  1. Het oneens zijn met het standpunt van iemand die een autoriteit lijkt te zijn op een bepaald onderwerp.
  2. Geen geld geven aan een goed doel of niet meedoen met een ‘poule’ op het werk.
  3. Vertellen aan iemand hoe je ergens over denkt, als je weet dat diegene ander morele standaarden heeft.
  4. Dertig rijden in een straat waar je 50 mag. Je niets aantrekken van getoeter.
  5. ‘Nee dank je’ zeggen, wanneer ‘ja’ het beleefde antwoord is (alleen als je echt nee wilt zeggen natuurlijk)
  6. Geen ‘dank je wel’ zeggen, niet applaudisseren of geen fooi geven bij matige service.
  7. De telefoon ophangen zonder duidelijk afscheid te nemen (bijv. bij telefonische verkoop)
  8. Oefen om dingen te doen als boeren, niet gepast taalgebruik, smerige geluiden maken, snot ophalen etc.
  9. Praat heel langzaam met een onbekende.
  10. Iets zeggen op straat dat je normaal gesproken nooit zou zeggen.
  11. Iets raars doen op straat, bijv. dansen of zingen of hinkelen, een mop tappen of ‘dwaas’ acteren.
  12. In een uiterst chique restaurant naar binnen gaan om alleen even te plassen.
  13. Op het terras je eigen meegebrachte eten opeten.
  14. Naar iemand staren tot diegene wegkijkt.
  15. Onbedaarlijk lachen terwijl je in een wachtrij staat
  16. Iemand laten weten hoe je wilt dat ze met je omgaan.
  17. Niet de verantwoordelijkheid nemen door sorry te zeggen als je niet verantwoordelijk bent voor wat er gebeurt.
  18. Draag eens twee verschillende sokken, of als je nog naar school gaat, volg een college in je pyjama.
  19. Verkoop jezelf als medewerker, mens of professional.
  20. Vraag iemand je te helpen als je al inschat dat het lastig kan zijn voor hen om dat te doen.
  21. Beleefd zeggen wanneer iemand de wachtrij snijdt en verwijzen naar de plaats waar de laatste positie is.
  22. Vraag iemand om een referentie ook al kennen ze je niet goed.
  23. Stuur iets terug naar de keuken of vraag een ander soort wijn in het restaurant.
  24. Vraag in een café of restaurant of ze je de rekening kunnen voorlezen.
  25. Vraag om uitleg van een moeilijk woord ook al ken je de betekenis.
  26. Kom te laat bij een bijeenkomst en verontschuldig je niet (bonuspunten als je het vaker doet)
  27. Antwoord expres op een vraag dat je er geen antwoord op het (al heb je het wel)
  28. Ga op de meest prominente plek zitten in een gezelschap (bijvoorbeeld voorin de zaal of aan het hoofd van de tafel)
  29. Iets vragen wat beschouwd kan worden als een domme vraag. Niet verontschuldigen voor je onwetendheid.
  30. Toegeven dat je op een vraag het antwoord niet weet.
  31. Probeer in het werken in een groep expres iets waardeloos te zeggen of een fout te maken.
  32. Toegeven dat je een fout hebt gemaakt of hebt misdragen zonder het te verdoezelen.
  33. Verkeerd wisselbedrag terug geven in een winkel of 10 euro geven als je 19 moet betalen.
  34. Erg langzaam, lees heul erg langzaam zoeken naar het juiste klein geld in je portemonnee
  35. Hardop de nummers van de etages zeggen in een lift.
  36. Je shirt binnenste buiten dragen en naar buiten gaan.
  37. Kleding dragen die je leuk vindt, ook al is dat niet normaal voor jouw leeftijd of beroep.
  38. Niet naar bijeenkomsten gaan als ze niet direct een positief gevoel opleveren of niet belangrijk voor je zijn (verjaardag, workshop)
  39. Geef aan bekenden gemeende complimenten over hun smaak, dingen die ze doen.
  40. Jezelf voorstellen aan iemand die je niet goed kent bijvoorbeeld op de parkeerplaats of in een lift.
  41. Nee zeggen op een verzoek van een vriend, als je er gewoon geen zin in hebt. Of kiezen voor alleen i.p.v. samen.
  42. Vraag een onbekende (kan in de rij voor de kassa) of diegene tegen kietelen kan (bij ja: doen)
  43. Vraag aan 25 mensen in de supermarkt om de tijd. Bonus als je iemand dubbel treft.
  44. In een drukke straat expres niet kunnen inparkeren en 6x steken tot je recht staat.
  45. Loop in het midden van een trottoir zodat andere mensen om je heen moeten lopen.
  46. Ga net voor sluitingstijd een winkel in en kijk rond tot je gevraagd wordt om weg te gaan.
  47. Pas in een winkel ene stuk of twaalf paar kledingstukken of schoenen. Ga weg zonder iets te kopen.
  48. Houdt langer oogcontact dan prettig aanvoelt, bijv. bij het wachten op de bus, de trein of in de rij bij de kassa.
  49. Experimenteer met persoonlijke ruimte ga in een lift dicht op iemand staan dan je normaal zou doen.
  50. Houd de liftdeur voor iedereen open en ga met je rug naar de deur staan zodat je iedereen kan zien.
  51. Maak een gekke selfie en post degene die je eigenlijk het liefst wilt verwijderen van je apparaat.
  52. Stuur een berichtje ‘moest aan je denken, liefs!’naar de eerste persoon die nu in je opkomt.
  53. Roep een compliment naar iemand op een afstand van vijf a tien meter. Of groet alle onbekenden op straat.
  54. Vraag op straat waar iemand die leuke gympen/jast etc. heeft gekocht.
  55. Maak een foto van jezelf met een onbekende, alsof je diegene aanziet voor een beroemdheid.

× Stuur een bericht