Theorie: Beweging en stress

Wat heeft beweging met stress te maken?

Sporten of gewoon voldoende dagelijks bewegen helpt ontzettend om het hoofd even leeg te maken en om de boel de boel te laten. Wanneer iemand beweegt gaat er meer zuurstof naar de hersenen. Het wordt makkelijker voor de hersenen om goede stofjes (neurotransmitters en BDNF) aan te maken. Neurotransmitters zorgen ervoor dat iemand lekker in z’n vel zit en de BDNF is een soort ‘pokon’ voor het brein. Het geheugen verbeterd en maakt makkelijker nieuwe verbindingen aan. Daarom maakt bewegen iemand vaak creatiever en kan nieuwe informatie beter onthouden worden.  Tijdens een lekkere wandeling kan er zomaar een idee opkomen. komt er een inzicht of de oplossing voor een probleem waar al zo lang over nagedacht wordt.

Ook wordt tijdens het bewegen het hormoon endorfine aangemaakt. Endorfine is een tegensignaaltje van het stresshormoon cortisol. Het zorgt ervoor dat de aanmaak daarvan gedempt wordt. Bewegen zorgt dus direct voor minder stress!

Moet ik dan meteen gaan sporten?

Nee, dat hoeft niet. Je MOET helemaal niets. Een actieve levensstijl. Bijvoorbeeld met de fiets naar je werk of boodschappen doen. Een wandeling maken. Staand werken i.p.v. op een bureaustoel zitten. De trap i.p.v. de lift pakken. Maar ook het huishouden doen, behoort bij activiteiten. Denk aan in de tuin werken of stofzuigen. Je bent dan lekker in beweging. Sporten is wel gezond. Maar ga dit vooral doen wanneer jij je daar prettig bij voelt en kies dan een sport uit die je leuk vindt.

Op het moment dat je merkt dat je erg veel stress hebt, dan kan het wel erg gezond zijn om even extra een blokje rond te wandelen. Het liefste in de natuur. Het ontspant en verbruikt je stresshormonen. Soms is het lekker om dan wat harder te sporten, maar omdat je al extra hoog in de spanning zit is wandelen of fietsen vaak verstandiger. Let daarbij vooral op je lichaam. Wat voelt goed voor jou?

Bron: Mind Sense Go – Maike Korte Nederveld

× Stuur een bericht