Theorie: Inleiding emoties

Gedurende de dag hebben we heel veel gedachten. Deze gedachten zorgen voor emoties, maar ook andersom zorgen emoties voor gedachten. Die emoties kunnen fijn zijn, maar ons soms ook flink in de weg zitten. Soms hebben we het niet eens meer door hoe we zelf onze emoties sturen. We wijzen naar een ander voor een bepaald gevoel, verwijzen naar wat we vroeger hebben meegemaakt. Uiteindelijk ligt als je het anders wil, anders reageren, voelen de oplossing binnen in ons. Ons systeem reageert op huidige nieuwe momenten, maar ook op ervaringen uit het verleden. Of dat dan een gegeven is dat zo moet blijven en niet te veranderen is, of je daar iets aan wilt veranderen dat ligt bij jou.

Ons brein heeft dus een grote rol in hoe wij ons voelen, reageren. Het is net als bijv. de darmen een extreem complex orgaan. Zo complex dat we ondanks al onze technische mogelijkheden ook nog heel veel niet weten van het brein.

Woorden als gevoel en verstand gebruiken we heel veel. Alsof het twee verschillende dingen zijn, echter je kan deze twee niet los zien van elkaar. In ons eigen systeem hebben we te maken met een zeer complex systeem waarbij gedachten emoties aansturen, maar ook emoties zorgen voor gedachten.

In een wereld die steeds drukker en ingewikkelder wordt is het fijn als er duidelijkheid is voor jezelf, dat maakt het makkelijker. Makkelijker om je verhaal goed te vertellen en dat helpt, want een goed verhaal dat raakt mensen. Ze worden enthousiast. Je wordt meegenomen. Wie dat verhaal vertelt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Het kan de directeur zijn die een verhaal aan de medewerkers vertelt, of jij een verhaal naar je leidinggevende of team vertelt.

Jouw persoonlijke verhaal heeft grote overtuigingskracht, je ervaring, waar je in geloofd en waar je voor staat. Onderbouwd met praktische voorbeelden en ideeën krijg je mensen mee. Je laat ze een stip aan de horizon zien. Nu denk je vast nu moet ik een groots verhaal in elkaar gaan draaien. Maar dat hoeft helemaal niet. Jouw grootse verhaal heb je al. Het zit namelijk in de kleine alledaagse dingen. Het gaat om dat waar jij voor staat, je waarden en hoe jij dat vormgeeft. Het is de lastigste maar ook de mooiste uitdaging om te ontdekken wie je bent, wat je drijft, waarom je reageert zoals je reageert en hoe je dat als je wil anders vorm kan geven.

Tijdens dit traject kom je niet uit op de functienaam en de sector waar jij de beste match mee hebt. Het gaat erom wat is het waard om te willen jouw eigen weg in te slaan. Hoe maak jij nu het verschil in de wereld? En… hoe maak je dat zichtbaar. Emoties en gedachten zitten in de praktijk nogal eens in de weg. Niet gek als je bedenkt dat het kwetsbaar is. En kwetsbaar zijn betekend geraakt kunnen worden en dat zorgt voor emotionele reacties.

Of we het willen of niet, waar we eigenlijk steeds mee werken zijn: emoties. Deze automatische reacties op een gebeurtenis, ontstaan zo snel, dat het ‘bijna vanzelf’ lijkt te gaan. Onze emoties hebben een doel. Ze zijn er om ons een boodschap te geven. Het woord emotie is afkomstig van het Latijnse begrip emovere, wat zoveel betekent als ‘in beweging’ brengen’.  Emoties geven eigenlijk onze innerlijke thermometer aan waaraan we kunnen aflezen of iets ons energie kost of juist oplevert. Dezelfde situatie kan voor een andere persoon een hele verschillende energie-reactie teweegbrengen. Iedereen is immers verschillend.

Door die emoties ontstaan in verwachtingen op de werkvloer, tussen medewerkers en leidinggevenden onderling ook juist de uitdagingen of zelfs misverstanden. We denken dat de ander ons begrijpt, ons ziet en daarom waardeert. In de praktijk heeft je leidinggevende of collega eigen emoties, gevoelens en een verhaal die op een andere golflengte kan zitten dan die van jou. Meer inzicht in jezelf, je emoties en strategieën en kunnen uitspreken wat je goed kan, wil en ziet helpt ruis van de lijn te krijgen.

× Stuur een bericht