Theorie: sociale en evaluatieve emoties

Sociale emoties, zijn emoties die betrekking hebben op je gevoel van eigenwaarde en je bewustzijn van de reacties van anderen op ons. Deze emoties lijken over het algemeen later in het leven te ontstaan dan de basisemoties (bang, boos, blij en bedroefd). Sociale emoties zijn gericht op sociale behoeften:

  • waardering ontvangen
  • respect ontvangen
  • erbij horen, aandacht
  • gelijkwaardigheid
  • gehoord en gezien worden
  • geaccepteerd voelen
  • van belang zijn
  • iets betekenen voor een ander
  • vertrouwen ontvangen.

Wanneer deze behoeften vervuld worden, voelen we ons verbonden met de ander.

Een voorbeeld: Jonna had een fijne manager. Vaak zaten ze tussendoor te kletsen en ook op bedrijfsfeestjes zocht ze altijd zijn gezelschap op. Jonna had een coördinerende baan die haar goed af ging. Maar 1 keer per jaar had Jonna het zwaar. Tijdens haar beoordelingsgesprek voelde ze dat de kleine fouten die ze gedurende het jaar gemaakt had terugkomen in gedachten; zo wilde zij niet zijn. Ze wilde haar zaakjes op orde hebben en op de details letten, want in haar ogen was dat het verschil tussen iemand die zomaar wat doet en een professional. Haar manager sprak overigens niet over deze zaken. Maar zij voelde zich vréselijk en zat een uur lang met rode kaken en de ogen strak op de tafel gericht ‘de tijd uit’, hopende dat het gesprek snel over was en zij net als altijd kon proberen de professional te zijn die ze zo graag wilde zijn.

× Stuur een bericht