De toolbox voor veerkracht is gebaseerd op het werk van Matthew McKay, Patirck Fanning en Patricia Zurita (Grip op je gevoel). De methode is zo opgezet dat het helpt bij gevoelens van angst, depressie, woede, schaamte of schuld als ook voor mensen die worstelen met intense emoties. Met de toolbox voor veerkracht werken we aan veerkracht voor de toekomst en dus vooral ook preventief. Het is ondersteunend aan het omgaan met emoties voordat je echt vastloopt. Heb je het idee dat sommige strategieën zo hardnekkig zijn dat de oefeningen weinig verschil maken, dan is therapie soms een stap die gezet mag worden om echt vooruit te komen. Veerkracht opbouwen begint met het accepteren dat jij en anderen emoties hebben. Niet alleen weten, maar het ook voelen. Het gaat hierbij niet om geen last te hebben van emoties het gaat erom dat je mag omarmen wie jij bent, wat je hebt, hoe je de emoties gebruikt.

Een veerkrachtig persoon is iemand die in staat is ‘terug te veren’ dat betekent niet dat je geen nare dingen meer ervaart, maar dat je ermee kan worstelen, ermee om kan gaan en weer verder kan. Hoe kan je die veerkracht nu vergroten? Zelfeffectiviteit is belangrijk. Dus geloven dat je in staat bent om invloed uit te oefenen op je omstandigheden. Veerkracht opbouwen helpt je om anders met uitdagingen en stress om te gaan en meer energie te kunnen ervaren.

In de toolbox voor veerkracht staan verschillende oefeningen die je helpen om veerkrachtiger te worden. Je mag kritisch maar met mildheid kijken naar de bagage (gevoelens, emoties en weerstand) die je dagelijks mee neemt. Ieder mens heeft het verlangen om geaccepteerd te worden zoals hij is. Je wilt niet dat je omgeving, of gedachten en strategieën van vroeger bepalend blijven in de keuzes die je nu maakt en hoe je reageert in situaties. Je krijgt handvatten om je steeds minder te gaan laten leiden door belemmerende patronen en gewoontes.

× Stuur een bericht