Gelijkwaardigheid

Alles wat we doen of niet doen, zeggen of niet (durven) zeggen, doen we om een behoefte te vervullen. De bedoeling van gelijkwaardigheid oefenen is als we beseffen dat we een behoefte willen vervullen, steeds meer luisteren, spreken en leven vanuit verbondenheid met en respect voor eigen en andermans behoeften.

Hoe kan je goed communiceren vanuit gelijkwaardigheid voor jezelf en de ander? Daarbij houden we interactiestatus in ons achterhoofd. Interactiestatus is een statusmodel dat je de taal geeft om te beschrijven wat je ervaart. Met status kun je je eigen gedrag en dat van anderen beschrijven zonder daar een oordeel over te geven. De taal van het statusmodel loopt als het ware als een ondertiteling mee met de situatie en legt uit wat er gebeurt. De ondertiteling geeft geen oordeel, maar beschrijft alleen. Je kunt nog steeds vinden wat je van de situatie vindt, het statusmodel geeft je de mogelijkheid om afstand te nemen.

Verhogingen en verlagingen kan je beschrijven en voelen. Het voelen begint met gebeurtenis waarop je lijf reageert. Je krijgt het bijvoorbeeld warm of koud. Je gaat blozen, zweten, trillen, etc. Anderen zien deze reactie vaak, vervolgens word je bewust van wat er gebeurt als reactie op de situatie. Dan voel je en kan je besluiten of je wel of niet reageert op bepaald gedrag en of je dus bewust tot actie overgaat.

Onderdelen van gelijkwaardigheid:

  • Mindful luisteren naar de ander
  • Uitvinden hoe je je voelt en wat je wilt
  • Assertieve verzoeken doen
  • Grenzen en ruimte

Onder de afbeelding vind je bijbehorende oefeningen.

× Stuur een bericht