Onbevangenheid is het vermogen om opmerkzaam in het leven te staan en als het ware ‘geen geheugen’ te hebben ten aanzien van eerdere gebeurtenissen (succes of falen) zodat je alles steeds als opnieuw kunt aanschouwen. Je begint als het ware steeds opnieuw met een schone lei. Het omvat het gehele gebied van ‘focus op het negatieve’, ‘interne negatieve attributies’, denken in rigide termen zoals ‘zou moeten’, negatieve voorspellingen doen over de toekomst en je vermogen onderschatten om iets aan de toekomst te kunnen doen. Hierbij wordt niet gezegd de ‘vroegere’ gedachten te vervangen door nieuwere want dit zou impliceren dat de eerste gedachten vals waren (en door de geest daardoor wellicht nog harder vastgehouden worden,  om ze te verdedigen). Ten tweede dat de gedachten die opkomen tijdens een stressvolle gebeurtenis niet op dat moment in twijfel getrokken worden, maar simpel geaccepteerd worden als –zo voel ik me nu-. En dit gevoel te evalueren als zijnde ‘en is dit wat ik blijvend wil in de toekomst?’ Indien het antwoord nee is, dan is het mogelijk om hiermee aan de slag te gaan, op een moment dat je daartoe in staat bent.

Oordelen kunnen overweldigende emoties uitlokken en leiden vaak tot teleurstelling én lijden. Oordelen weerhouden je van werkelijk aandacht hebben voor het hier en nu. Zo kan één oordeel over jezelf je de hele dag bezig houden. Je emoties worden bij deze oordelen over jezelf of iemand anders gemakkelijk geprikkeld. Daarom is leren om zo onbevangen mogelijk te leven geen overbodige luxe.

Elke angst bevat een kern van waarheid. Angst op zich is dus niet verkeerd, maar kan in bepaalde mate wel overdreven zijn. je mag het gevoel van het risico dat je loopt naar een gezond level terug brengen. Onze hersenen willen ons met negativiteit beschermen tegen mislukking. Ze reageren alleen te sterk op een kleine teleurstelling of verlengen een gepaste negatieve reactie buitensporig. Hierdoor wordt het ‘ik geef op signaal’ te snel verzonden. Als we leren begrijpen dat dit soort reacties programmeringsfouten zijn, kan dat helpen om aan de ellende te ontkomen. Onder de afbeelding staat een oefening die je hierbij kan helpen.

Oefening herkennen en erkennen

Wat zeg je nu eigenlijk tegen jezelf, hoe probeer je iets te ontwijken of jezelf tegen te beschermen. Daar kan je het jezelf onnodig moeilijk mee maken. Hieronder staan 2 x 4 vlakken. In het linker vlak zet je een quote/kort zin of tekening waarmee jij jezelf klem zet.

Rechts zet je wat iemand ‘zonder schaamte, een fixed mindset of imposter syndroom (zie ook mijn blog over het imposter syndroom). Zou denken doen of zeggen. Of wat zou jou beste vriend(in) tegen je zeggen als je dit tegen hem of haar zei. Zou diegene je bemoedigen, iets tegen je zeggen dat een ander licht zou werpen op wat jij zei/gelooft?

Bijvoorbeeld je tekent de vergadertafel (streep) met puntjes eromheen (collega’s) en een kruis op een puntje, omdat je niks meer zei over een agendapunt, want die was al voorbij en je collega reageerde al meteen. Voegde jouw punt nog wel wat toe. Of je zet er een Loesje quote in. In het tweede hokje maak je een tekening hoe het ook had gekund. Zonder iets te doen word je je bewust gemaakt.

Je moet het echt doen, alleen denken in je hoofd werkt niet, bedenken of opschrijven zorgt niet dat het echt verandert. Echt een kwestie van doen en regelmatig blijven herhalen als je een situatie hebt die je hier goed voor kan gebruiken.

De eerste stap om een probleem te veranderen, is te herkennen wanneer het probleem optreedt. Als je wilt beginnen met het veranderen van je oordelende manier van denken, dan moet je eerst herkennen waar je oordelend en kritisch bent. Dit zijn de oordelen over wat je in het nieuws tegen komt, oordelen over jezelf, andere mensen enz. Om jezelf eraan te herinneren dat je je negatieve oordelen opschrijft, kunnen visuele geheugensteuntjes helpen. Sommige herinneren zichzelf eraan door het dragen van iets speciaals, een ring of armband. Dat is hun geheugensteuntje. Andere plakken memoblaadjes op verschillende plekken in hun huis en kantoor. Gebruik voor jou wat het beste werkt.

× Stuur een bericht